по
Современное образование
12+
Меню журнала
> Архив номеров > Рубрики > О журнале > Авторы > О журнале > Требования к статьям > Редколлегия > Порядок рецензирования статей > Политика издания > Ретракция статей > Этические принципы > Политика открытого доступа > Оплата за публикации в открытом доступе > Online First Pre-Publication > Политика авторских прав и лицензий > Политика цифрового хранения публикации > Политика идентификации статей > Политика проверки на плагиат
Журналы индексируются
Реквизиты журнала

ГЛАВНАЯ > Журнал "Современное образование" > Содержание № 02, 2023
Выходные данные сетевого издания "Современное образование"
Номер подписан в печать: 27-02-2024
Учредитель: Даниленко Василий Иванович, w.danilenko@nbpublish.com
Издатель: ООО <НБ-Медиа>
Главный редактор: Неволина Виктория Васильевна, доктор педагогических наук, кандидат психологических наук, nevolina-v@yandex.ru
ISSN: 2409-8736
Контактная информация:
Выпускающий редактор - Зубкова Светлана Вадимовна
E-mail: info@nbpublish.com
тел.+7 (966) 020-34-36
Почтовый адрес редакции: 115114, г. Москва, Павелецкая набережная, дом 6А, офис 211.
Библиотека журнала по адресу: http://www.nbpublish.com/library_tariffs.php

Содержание № 02, 2023
Новые методики и технологии
Березина Т.Н., Балан А.С., Зимина А.А. - Оценка эффективности обучения и применения нейросетей для прогнозирования биологического возраста. c. 1-16

DOI:
10.25136/2409-8736.2023.2.68981

EDN: ACBMNP

Аннотация: Обучение нейросетей широко используется в различных образовательных сферах: обучение персонала, освоение учебной программы в школе и в ВУЗе, формирование рекомендаций для частного использования респондентами, для обучения пенсионеров здоровьесберегающим техникам. Актуальным является анализ процесса обучения нейросетей и оценка их эффективности на различных моделях. Для исследования была выбрана модель прогнозирования индекса биологического старения человека по характеристикам его индивидуальности. Для обучения нейросетей была составлена матрица данных 1632 человек в возрасте от 35 до 70 лет. Выходная переменная: индекс биологического старения; входные переменные: пол, возраст, семейный и профессиональный статус, место жительства, тип телосложения, тип функциональной асимметрии, стиль взаимоотношений с людьми, а также личностные ресурсы. Было обучено четыре нейросети: для мужчин и женщин, для работающих профессионалов и для пенсионеров. Результаты: 1) обученные нейросети дают разные рекомендации для мужчин и женщин допенсионного и постпенсионного возраста. 2) Эффективность прогнозирования индекса биологического старения с помощью нейросетей оказалась достоверно высокой для всех обученных программ. 3) Нейросети можно применять для моделирования различных социальных ситуаций и выявлять, к каким изменениям для выходных переменных это приведет. Были смоделированы ситуации: а) если все одинокие взрослые люди вступят в брак, б) если все семейные взрослые люди расстанутся, в) если все получат рекомендации психологов по подбору личностных ресурсов и станут ими пользоваться. Нейросеть выдала прогноз: взрослым женщинам лучше не менять свой семейный статус. Взрослым мужчинам лучше свой статус изменить. Использование личностных ресурсов, подобранных психологами, эффективно для всех.
Образование
Гельман В.Я. - Формирование эмоциональной культуры у студентов вуза c. 17-26

DOI:
10.25136/2409-8736.2023.2.39930

EDN: ROIXLG

Аннотация: В настоящей работе рассматривается подход к эмоциональной культуре как компоненту профессиональной культуры специалиста. Отмечается, что в последнее время возрастает значение эмоциональной культуры в профессиональной деятельности. Однако, современная система образования не предусматривает целенаправленного формирования у обучаемых эмоциональной культуры как важной составляющей подготовки выпускника. Поэтому поиск эффективных путей формирования эмоциональной культуры студентов является актуальной задачей профессиональной подготовки. Методической основой исследования являлись анализ научных публикаций и обобщенный практический опыт при выявлении основных тенденций и проблем при формировании профессиональной эмоциональной культуры в процессе обучения. В статье исследованы особенности диагностики уровня эмоциональной культуры человека, ее роль в профессиональной деятельности и возможные способы формирования эмоциональной культуры при групповом и индивидуальном общении со студентами. При этом индивидуальный подход предлагается проводить с учетом оценки исходного уровня эмоциональной культуры студентов. В качестве основных педагогических средств рассматриваются эмоциональное стимулирование, побуждение студентов к концентрации внимания на эмоциональных проявлениях и привлечение их внимания к случаям правильного и неправильного эмоционального поведения. Предлагаемые подходы позволят достичь формирования профессионально ценного и личностно значимого набора правил эмоционального поведения.
Современные стратегии и модели образования
Starkin S.V., Pripisnova E.S. - Studying the Problems of Youth "Transitions" in European Countries c. 27-33

DOI:
10.7256/2454-0676.2023.1.37564

EDN: RJVKHR

Abstract: This article analyzes the research on European youth policy. The subject of the study is the main trends, typology, and principles of functioning of youth "transitions" in European countries. The need to study the phenomenon of youth "transitions" is relevant and timely as today, there is no generally accepted view on the ways to study these processes. The methodological basis of the study was analysis and synthesis, as well as institutional, systemic, and comparative approaches. Based on the studied material, the authors conclude that when considering strategies for youth "transitions," it is necessary to consider several institutional areas, such as the type of socially-oriented state and the specifics of the transition from study to work. The interaction of these strategies provides different models of youth transitions. These studies highlight important interethnic differences depending on the modes of distribution of social assistance, types of capitalism, as well as growth strategies. Thus, we have considered various strategies for structuring the transition to adulthood: to explain the different models of youth "transitions," it is necessary to consider several institutional areas, such as the type of socially oriented state and the specifics of the transition from study to work. The interaction of these strategies gives different models of youth transitions. Although many European researchers argue that age policy is important in this regard due to the aging of society and the growth of "gray power," most of the works devoted to this issue actually refute the hypothesis of bias in favor of the elderly: these studies emphasize important interethnic differences depending on the modes of distribution of social assistance, types of capitalism, as well as growth strategies. As a result, we conclude that young people should be considered part of society as a whole, and, therefore, to understand how they move into adulthood, it is necessary to see the full institutional, political, and economic picture.
Развивающиеся педагогические технологии
Menzhulina D. - Language Trainers as a Means of Electronic Linguodidactics: Experience in the Development and Implementation of the Video Tutorial Cycle "A Walk in the Primorsky Territory" in the RCT Learning Process c. 34-43

DOI:
10.7256/2454-0676.2023.1.37584

EDN: RKOKAY

Abstract: The subject of this study is the linguodidactic and linguometodic potential of an interactive simulator as a means of electronic linguodidactics in teaching Russian as a foreign language. During the research, a set of methods is used: methodological modeling, questionnaires, expert evaluation, etc. The primary method of research is a pedagogical experiment. During the experiment, a model of the educational process was built using a language trainer as a means of electronic linguodidactics. The pedagogical experiment was conducted in three stages and was aimed at studying the features of the educational process when teaching Russian as a foreign language using electronic linguodidactics. The data for the analysis were collected by questioning the students who participated in the experiment. The relevance of the study of electronic linguodidactics in teaching RCT lies in the fact that during the pandemic and with a mass transition to distance learning, the needs of students in intensive foreign language acquisition courses continue to grow. RCT teachers must create and use electronic educational resources in language teaching and their multidisciplinary development. In addition, the idea of syncretism in educational technologies seems relevant. The study made it possible to formulate the theoretical foundations of the linguometodic simulator and to confirm its practical significance in teaching RCT. The theoretical and practical significance of the research lies in deepening and expanding scientific and methodological ideas about the place and role of an interactive language trainer in the environment of electronic means of teaching RCT, as well as in presenting opportunities to improve the effectiveness of the formation of language skills and speech skills in teaching RCT. The main conclusion of this study is the position on the relevance of the use of electronic linguodidactics in the teaching of RCT, in particular, an interactive language trainer.
Коммуникация как процесс
Kiryanov D.A. - Formation of Requirements for University Website Interfaces Based on Accessibility and Usability Standards c. 44-59

DOI:
10.7256/2454-0676.2023.1.37503

EDN: RBELWG

Abstract: The research subject is the methods of building the user interface of university websites based on the intended purpose, the needs of the audience, and user limitations, including sensory-motor and cognitive-psychological limitations. As a starting point for studying the target audience and compliance with accessibility standards, eight university websites are analyzed based on open-source data. The main violations that prevent users from using a university's website to varying degrees are considered, as well as the most well-known and often-used approaches to interface design and design that make interfaces more convenient without overloading the user's short-term memory and causing premature fatigue. As a result of the research, the basic requirements for designing the interface of the university's website are formed. According to the main conclusion of this study, to adapt the University's website to the limitations of users' capabilities, it is necessary to follow the main standards of usability and accessibility considered, such as GOST R 52872-2019, WCAG 2.1 and GOST R ISO 9241-20-2014, and also take into account the peculiarities of legislation that affect the formation of sections of the site and its accessibility for people with disabilities. It is necessary to adhere to such principles of interface organization and information presentation as Hick's Law, Gestalt Principles, Miller's Law, Jacob's Law, and Heuristics. The author's special contribution to the topic is the analysis of the verification of eight sites of Russian universities for compliance with accessibility standards. This analysis showed that even the visually impaired versions of the sites reviewed do not meet accessibility standards, which makes it difficult for people with disabilities to access information and emphasizes the importance of the study. The novelty of the research lies in the formation of the basic requirements for the user interface of university websites. The study's results can be further used in constructing such information systems.
Другие сайты издательства:
Официальный сайт издательства NotaBene / Aurora Group s.r.o.