Статья 'Specialized and Non-Specialized Musical Content' - журнал 'PHILHARMONICA. International Music Journal' - NotaBene.ru
по
Меню журнала
> Архив номеров > Рубрики > О журнале > Авторы > О журнале > Требования к статьям > Редакция и редакционный совет > Порядок рецензирования статей > Ретракция статей > Этические принципы > Политика открытого доступа > Оплата за публикации в открытом доступе > Online First Pre-Publication > Политика авторских прав и лицензий > Политика цифрового хранения публикации > Политика идентификации статей > Политика проверки на плагиат
Журналы индексируются
Реквизиты журнала
ГЛАВНАЯ > Вернуться к содержанию
PHILHARMONICA. International Music Journal
Правильная ссылка на статью:

Specialized and Non-Specialized Musical Content

Холопова Валентина Николаевна

доктор искусствоведения

профессор, кафедра междисциплинарных специализаций музыковедов, Московская государственная консерватория им. П.И.Чайковского

125009, Россия, г. Москва, ул. Большая Никитская, 13/6

Kholopova Valentina Nikolaevna

Doctor of Art History

125009, Russia, g. Moscow, ul. Bol'shaya Nikitskaya, 13/6

v_kholopova@mail.ru
Другие публикации этого автора
 

 

DOI:

10.7256/2453-613X.2014.1.12535

Дата направления статьи в редакцию:

26-08-2014


Дата публикации:

09-09-2014


Аннотация: The object of this work is one of the newest Russian theories – the theory of musical content, which the author of the present articles is one of the generators. This method of research has a musicological direction, but is contiguous to philosophy. The author considers the well-known philosophical dyad “form-content” inapplicable to the art of music, since in practice these notions turn out to be poorly differentiated from each other, which leads to confusion. In their place a dichotomy of conceptions of a notional type is offered, which the author called the “specialized and non-specialized content” of music. Content is the expressive-notional essence of music. Specialized content belongs solely to music; it is formed by the content of sound, intervals, chords, modes and tonality, melody, rhythm, texture, timbre, sonority, thematicism, musical form, etc. Non-specialized content is present both in music and beyond it: human emotions, depicted objects (birds, the movement of sea waves, the warbling of the brook, the noise of the approaching train, the sound of a clock, movement of human beings – steps, running, etc.), as well as various ideas. Both the described concepts and terms and the theoretical elaboration of the ability to analyze the art of music from the position of broad notional categories present a new phenomenon in music theory.


Ключевые слова:

music, biography, violin, orchestra, chorus, conductor, fund, festival, tours, interpretation

Библиография
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
References
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
Ссылка на эту статью

Просто выделите и скопируйте ссылку на эту статью в буфер обмена. Вы можете также попробовать найти похожие статьи


Другие сайты издательства:
Официальный сайт издательства NotaBene / Aurora Group s.r.o.