Статья 'About the Christian faith in a dramatic legend by H. Berlioz –<br>La Damnation de Faust' - журнал 'PHILHARMONICA. International Music Journal' - NotaBene.ru
по
Меню журнала
> Архив номеров > Рубрики > О журнале > Авторы > О журнале > Требования к статьям > Редакция и редакционный совет > Порядок рецензирования статей > Ретракция статей > Этические принципы > Политика открытого доступа > Оплата за публикации в открытом доступе > Online First Pre-Publication > Политика авторских прав и лицензий > Политика цифрового хранения публикации > Политика идентификации статей > Политика проверки на плагиат
Журналы индексируются
Реквизиты журнала
ГЛАВНАЯ > Вернуться к содержанию
PHILHARMONICA. International Music Journal
Правильная ссылка на статью:

About the Christian faith in a dramatic legend by H. Berlioz –
La Damnation de Faust

Азарова Валентина Владимировна

ORCID: 0000-0003-1049-2259

доктор искусствоведения

профессор, Санкт-Петербургский государственный университет

199034, Россия, г. Санкт-Петербург, наб. Университетская, 7-9

Azarova Valentina Vladimirovna

Doctor of Art History

Professor, Department of Organ, Harpsichord, and Carillon, Saint-Petersburg State University

199034, Russia, Saint Petersburg, Universitetskaya Naberezhnaya 7-9

azarova_v.v@inbox.ru
Другие публикации этого автора
 

 

DOI:

10.7256/2453-613X.2014.2.13593

Дата направления статьи в редакцию:

10-12-2014


Дата публикации:

24-12-2014


Аннотация: This article first analysed the problem of the Christian faith as a humanitarian value in the tragic literary and musical interpretation of Goethe’s Faust by Berlioz. The aim of the work was the discovery of a new interpretation by the composer of disbelief as evil leading to the condemnation and death of man – in the light of new romantic poetics, and new thinking by Berlioz. The Christian content of ‘Easter carols’ – a secular cantata for voices, mixed choir and symphony orchestra ‘Eight scenes from Faust by Goethe (1828 – 1829) was considered. It is a musical drama, with many peculiarities of musical language. It is a piece written in the original vocally symphonic genre of ‘dramatic legend’ – La Damnation de Faust (1845 – 1846). The features of the genre semantics of the legend of Faust were identified; application of methods of complex analysis in the study of the concept of faith in the music content of the following score sections is distinguished by novelty: Easter Hymn, Litany, Episode from the Epilogue - In Heaven (for a choir of seraphim before the throne of the Most High), and the Apotheosis of Marguerite. The historical pattern of the emergence of Berlioz’s artistic concept in the context of the development of art and literature of French Romanticism of 1800s – 1840s, and the connections between La Damnation de Faust with essential trends in the development of Romanticism, as well as the establish-ment of spirituality and the apologia for the Christian faith in the work of F.R. de Chateaubriand, are shown. The relevance of the ideas of Christianity in the operas and oratorios of French composers in the cultural space of France is demonstrated.


Ключевые слова:

La Damnation de Faust, H. Berlioz, dramatic legend, Easter Hymn, Litany, Christianity, faith, opera, oratorio, French Romanticism

Библиография
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
35.
36.
37.
38.
39.
40.
41.
42.
43.
44.
45.
46.
47.
48.
49.
50.
51.
52.
References
1.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
15.
16.
17.
18.
19.
20.
21.
22.
23.
24.
25.
26.
27.
28.
29.
30.
31.
32.
33.
34.
35.
36.
37.
38.
39.
40.
41.
42.
43.
44.
45.
46.
47.
48.
49.
50.
51.
52.
Ссылка на эту статью

Просто выделите и скопируйте ссылку на эту статью в буфер обмена. Вы можете также попробовать найти похожие статьи


Другие сайты издательства:
Официальный сайт издательства NotaBene / Aurora Group s.r.o.